سخن‌سرا

سخن‌سرا
طبقه بندی موضوعی

طرح داستانی

جمعه, ۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۵۰ ب.ظ
هوالمحبوب
 
در کلاس های داستان نویسی، در جلسات ابتدایی، تاکید بر این است که فرد بتواند یک طرح داستانی را توی ذهن پرورش دهد و سپس آن طرح داستانی را تبدیل به یک داستان کوتاه کند. طرح داستان در واقع همان مسیر و نقشه ی راه شماست. همان چیزی است که شما بر مبنای آن داستان پردازی می کنید. طرح اصول و چارچوب کلی داستان است ولی خودِ داستان نیست. در طرح داستانی همه چیز مشخص است، زمان، مکان، شخصیت ها،حادثه، ابتدا و انتهای داستان. بعضی از افراد برای نوشتن نیازمند طرح داستانی هستند، یعنی حتما باید مسیر داستان شان مشخص باشد تا شروع به نوشتن کنند. بعضی ها طرح داستان را مدت ها توی ذهن شان پرورش می دهند و بعد از روزها و هفته ها تفکر درباره ی آن، قلم به دست می گیرند؛ اما عده ای از جمله خود من، خیلی از چارچوب های ذهنی را موقع نوشتن تغییر می دهند. بعضی چیزها در عالم نویسندگی سلیقه ای است و می تواند فرد به فرد متغیر باشد.
حالا چیزی که این هفته از شما می خواهیم از این قرار است که در طی یک هفته از زندگی روزمره ی خودتان، ده طرح داستانی بنویسید، طرح هایی که بر اساس اتفاق های پیرامون تان شکل گرفته اند، این طرح ها می توانند شامل هر چیزی باشند، گفتگویی که اتفاقی در اتوبوس شنیده اید، تیتری که در روزنامه دیده اید، خاطره ای که کسی برایتان تعریف میکند، دعوای خیابانی و .... بعد از میان این ده طرح، یکی را به اختیار خودتان انتخاب کرده و آن را پرورش دهید تا تبدیل به یک داستان شود. از روز چهارشنبه ی این هفته تا شنبه ی آینده فرصت دارید تا در این تمرین شرکت کنید،(یعنی از یازدهم تا بیست و یکم مهر ماه) منتظر نوشته های درخشان تان هستیم.
 
+همچنان می توانید در بخش داستان خوانی ،سخن سرا را همراهی کنید.
 
 

نظرات  (۳)

۱۲ مهر ۹۷ ، ۱۵:۵۴ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
خودم رو تصور میکنم که از فردا توی اتوبوس زُل زدم به ملت ببینم چیکار می‌کنن:-)))
پاسخ:
ای جانم :)
مرسی که همیشه حمایت مون میکنی حوری جان
سلام نسرین یه زمانی تو بلاگفا وبلاگ گروهی داستان نویسی داشتیم.بسیار عالی و پر تردد بود. به این شکل بود که مثلا شنبه ها یکی مثل شما میومد و یه سری آموزه ها رو دیکته میکرد و میرفت. و روزهای دیگه ی هفته تقسیم بر سه یا چهار نفر میشد. مثلا منِ ناشناس و نسرین و  آقا گل در روز یکشنبه هرکدوم در ساعت مشخصی که داشتیم داستانمونو ارسال میکردیم. خوب طبیعتا امضا و اسم ارسال کننده به نام خودشه. نظراتی که دوستان هم میدادند برای خود شخص قابل خوندن بود و خود نویسنده هم میتونست زیر نظرات، پاسخ بده. فضای قشنگی بود. لعنت الله علی قوم الجاهلین که زدن ترکوندن بلاگفا را.
علی‌ایحـال اگر یه روزی چنین فضایی ایجاد شد، دیگه ناشناس پیام نخواهم داد/.
پاسخ:
سلام دوست ناشناس
به نظرم هدف و ماهیت سخن سرا هم دقیقا همینه
اینکه ما تمرینی بدیم و بقیه انجامش بدن
منتها همه رور نمیشه جزو نویسنده ها قرار داد
اینجا داستان دوستان لینک میشه
بقیه هم نظر میدن و نقد میکنن
اگر از علاقمندان داستان نویسی هستین
خوشحال میشیم همراه مون باشید
حالا چه ناشناس چه شناس😊
۲۲ مهر ۹۷ ، ۰۰:۲۰ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
http://khoob1.blog.ir/post/152
خانم معلم اجازه؟ تکلیف ما رو هم نگاه کنید^__^
پاسخ:
چشم عزیزم :)
باور کن اونقدر سرم شلوغه نمیدونم اول کدوم کارمو انجام بدم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی