سخن‌سرا

سخن‌سرا
طبقه بندی موضوعی

داستانک-لینک‌ داستانک‌ها

پنجشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۵ ق.ظ

میرصادقی در کتاب ادبیات داستانی در توضیح داستانک نوشته: «داستانک یا داستان کوتاه کوتاه، داستانی به نثر است که باید از داستان کوتاه جمع و جورتر و کوتاه‌تر باشد و از پانصد کلمه کمتر و از هزار و پانصد کلمه بیشتر نباشد و در آن عناصرِ پیرنگ و شخصیت‌پردازی و صحنه، مقتصدانه و ماهرانه صورت گرفته باشد.

داستانک همۀ عناصر داستان کوتاه را در خود جمع دارد جز آن که این عناصر با ایجاز و اختصار همراه است. غالباً داستانک لطیفه گسترش یافته ساخته شده‌ای است که پایانی تکان دهنده و غافلگیر کننده دارد. مثل داستانک‌های آنتوان چخوف و اُ.هنری-ادبیات داستانی، داستانک-ص305 »

موضوع این هفتۀ سخن‌سرا نوشتن یک داستانک باشد. تا پنجشنبۀ هفته بعد فرصت داریم یک نوشته در قالب داستانک بنویسیم. این نوشته می‌تواند یک خاطره از زندگی خودمان (یا دیگران) باشد؛ یا اینکه با قدرت تخیل خودمان نوشته شده باشد. 

نکتۀ مهم اینجاست که نباید از نوشتن بترسیم! نوشتن یک داستانک یا داستان کوتاه هم مثل نوشتن یک پست در وبلاگ‌مان، یا تعریف کردن یک خاطره برای دوستمان است. به همین سادگی.

حرف آخر اینکه از دوستان‌تان(بیانی و غیربیانی) هم دعوت کنید که بنویسند. هرکسی هم نوشت لینک پستش را همین‌جا به اشتراک بگذارد. ممنونم.

1-دستهایش به قلم ققنوس آزاد امتیاز نظرسنجی 38

2-راضیه-به قلم مهناز امتیاز نظرسنجی 35

3-دخترکم- به قلم بهار امتیاز نظرسنجی 27

4-پایی که جا ماند-به قلم آقاگل امتیاز نظرسنجی 43

5-دنیای موازی:آلبرت اینشتین و پینوکیو-به قلم دکتر سین امتیاز نظرسنجی 47

6-من و دوست قشنگم-دوچرخه-به قلم آشنای غریب امتیاز نظرسنجی 29

7-پیکان وانت مسابقه‌ای-به قلم احسان امتیاز نظرسنجی 43

8-وجدان- به قلم بهارنارنج امتیاز نظرسنجی 32

9-قانون سوم-به قلم صاد نون امتیاز نظرسنجی 31

10-به هنگام آشپزی چت کردن ممنوع!-به قلم محبوبه شب امتیاز نظرسنجی 30

11-سکوت فریادها-به قلم خانم بل امتیاز نظرسنجی 31

12-.....نباشیم-به قلم هلما امتیاز نظرسنجی 38

13-اکبر و دُم دُم سحری-به قلم فرشته امتیاز نظرسنجی 35

14-شراب کهنه-به قلم ابریشم امتیاز نظرسنجی 39

15-دیدم که جانم می‌رود- به قلم محمد هستم امتیاز نظرسنجی 38 

16-شایستگان تاریکی-به قلم دامن گلدار امتیاز نظرسنجی 35

17-داستانکی بدون نام-به قلم حورا امتیاز نظرسنجی 36

18-مراد- به قلم هلیا استاد امتیاز نظرسنجی 31

19-پرچین عشق- به قلم مهرجان امتیاز نظرسنجی 44

20-تصمیم-به قلم بلوط خانم (در نظرسنجی حضور نداشت)


+نقد میرزا به داستانک‌ها

موافقین ۱۶ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۱۰

نظرات  (۳۳)

۰۳ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۴۶ گیوم اِوار
سلام. یعنی داخل وب خودمون حتما باید  بنویسیم؟
پاسخ:
سلام. 
کجا بنویسیم پس؟

۰۳ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۵۱ گیوم اِوار
نمیشه در بخش نظرات؟
پاسخ:
نه. شلوغ میشه. هرکسی داخل وبلاگ خودش بنویسه بهتر هم هست. چون نوشته‌های خود اون شخصه. اگر نمی‌خواید توی این وبلاگتون متن داستانی بنویسید یه وبلاگ دیگه براش باز کنید. با هر نام کاربری میشه دوتا وبلاگ داشت. 
۰۳ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۰۳ گیوم اِوار
به نظرم این وب می توانه تبدیل به یک وب تخصصی داستانی بشه و هر پست جداگانه، می توانه مخصوص داستان یک نفر باشه با کلمات کلیدی مناسب و ذیلش هم نقدها و نظرها و .... باشه. اینطوری بهتر نیست؟
پاسخ:
خب وب تخصصی متخصص می‌خواد. من به شخصه خودم رو در این جایگاه نمی‌بینم که بخوام چنین وبی رو مدیریت کنم. بیشتر جهت تجربه اندوزی اینجا رو راه انداختم. و اگر کسی باشه که بتونه کمک کنه هم ازش استقبال می‌کنم. :)
وگرنه که کلیت حرفت درسته. قبولش دارم. اون شکلی بهتر هم بود. 
۰۳ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۰۳ گیوم اِوار
داستان ها رو هم خصوصی براتون بفرستند. که شلوغ نشه
پاسخ:
با نهایت عذرخواهی. همچنان فکر می‌کنم انتشار توی وبلاگ خودشون بهتر باشه. 
سلام می نویسم امیدوارم خوب از آب در بیاد
پاسخ:
سلام
لطف می‌کنین :)
نوشتین فقط لینک نوشته رو اینجا بفرستید.
وقتی نوشتیم اطلاع رسانی کنیم؟!
پاسخ:
هرچی کرمتونه :) هرچی بیشتر اطلاع رسانی بشه خب افراد بیشتری جذب میشن و حرکت قوی‌تر میشه.
ولی لینک نوشته رو حتماً اینجا بفرستین.
۰۴ خرداد ۹۷ ، ۱۹:۳۹ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
هر چند خیلی بلدش نیستم ولی ان‌شاالله می‌نویسم:-)
پاسخ:
دست مریزاد :)
درود بر شما
روزگارتان زیبا و دلتان شاد
سپاس از وجود و اندیشه خوبتان
شما مانند یک ثروت خوب با اندیشه های پویا و گرانقدرتان
سبب به جلو رفتن تعداد زیادی از مخاطبان می شوید
بعد از معرفی کتابهای خوب ,  نوشتن داستان هم بسیار
مفید به فایده است .
سربلند و پیروز و تندرست باشید ( آمین )
پاسخ:
سلام. :)
امیدوارم واقعاً لایق این حجم از تعریف باشم. و امیدوارم واقعاً این حرکت مفید باشه.
درود بر جناب آقا گل
نوشتم . همین امروز
بنام دستهایش
چیزی که مدتها از یاد برده بودم ؛ دوباره بیاد آوردم 
در سایه سار مهر حضرت لطف سربلند و شاد باشید ( آمین)
پاسخ:
سلام.
بله نوشته‌تون رو خوندم. ممنونم. اولین نفری بودید که نوشتید.

ممنونم. 
حتما مینویسیم :))
پاسخ:
دستتون درد نکنه. منتظریم. :)
سلام. 
نمی دونم تا چه حد موفق بودم ولی سعیمو کردم که یه داستانک بنویسم و نتیجه شد این: 

http://nazmah.blog.ir/1397/03/07/%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C%D9%87

پاسخ:
سلام. 
دست‌مریزاد. :)
خوشحالم که نوشتید. لینک مطلبتون رو می‌ذارم داخل پست. 

من هم نوشتم ..
http://dancewithme.blog.ir/1397/03/07/دخترکم-،-داستانک
پاسخ:
سلام.
ممنونم بابت شرکت. :)
مطلب رو لینک می‌کنم. و سر فرصت می‌خونم.
ممنونم 🙏
پاسخ:
خواهش می‌کنم. 
ایده خیلی خوبیه . البته شما کلا ایده‌هات خوبه
مشتاقانه منتظرم داستانک ها رو بخونم
پاسخ:
سلامت باشید. :)
همراهمون باشین پس.
۱۰ خرداد ۹۷ ، ۰۱:۴۴ آشنای غریب
سلام
امرتان اطاعت شد
منتها خواهشی دارم در حد امکان بخوانید و ایرادات رو بگین که میدانم سرشار از ایراد است

اینم لینک بفرمائید *_^
پاسخ:
سلام. :)
دست‌مریزاد. ممنونم.
به این خاطر که هدف یادگیری و به اشتراک‌گذاشتن تجربیات هست امیدوارم هرکسی مطالب رو می‌خونه هرنکته‌ای که به ذهنش می‌رسه بیان کنه.
سلام. 
ماهم نوشتیم و البته امیدوارم ارزش خواندن داشته باشه.
http://skylight.blog.ir/post/149
:)
پاسخ:
سلام :)
دست‌مریزاد. لطف کردی.
۱۰ خرداد ۹۷ ، ۰۸:۱۶ هلیا استاد
من فقط آخر هفته ها فرصت نوشتن و فکر کردن دارم. نمیشه تایمش یکم جبجا بشه؟
پاسخ:
حرف درستی است. فکر می‌کنم خیلی از دوستان هم همین مشکل رو داشته باشند. میشه یک روز شیفت داد به جلو و پست‌ هرهفته رو شنبه‌ها منتشر کرد. این شکلی پنجشنبه و جمعه زمان خوبی برای نوشتن و تمرین میشه.
انجام شد. 

موقت: پنجشنبه و جمعه اخرین فرصت برای نوشتن داستانک است. اگر قصد نوشتن دارید تا آخرین ساعت جمعه شب لینک مطلبتان را زیر همین پست ارسال کنید. 


۱۰ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۲۶ هلیا استاد
ممنونم. دو سالی میشه که از داستان نویسی فاصله گرفته بودم. 
فکر کنم جرقه یی شد برای دوباره نوشتن.
پاسخ:
خوشحالم که این وبلاگ باعث ایجاد این جرقه شده :)
http://crazygirl.blog.ir/1397/03/09/قانون-سوم/#section

هرچند گمون گنم داستانک نشد.
پاسخ:
ممنونم. 
لینک می‌کنم و سر فرصت می‌خونم حتماً. :)
سلام
نمیدونم داستانک شد یا نه ولی خب تلاشم رو کردم:)

http://god-like.blog.ir/1397/03/10/اکبر-و-دم-دم-سحری
پاسخ:
سلام. 
ممنونم که نوشتید. :)
اینم از پست داستانک طور من

امیدوارم بد نباشه.

پاسخ:
سلام و دست‌مریزاد بابت نوشتن :)
منم نوشتم
البته خیلی خوب نشد به نظرم:/
http://darknight4.blog.ir/1397/03/10/%D8%B3%DA%A9%D9%88%D8%AA-%D9
%81%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D8%A7
پاسخ:
خیلی ممنون. عالی. :)
http://fekreparidan.blog.ir/1397/03/10-2

امیدوارم برای شروع خوب باشه !
پاسخ:
مهم شروع کردنه. ان‌شالله خوب هم هست. ممنونم. لینک رو داخل پست گذاشتم. :)
۱۰ خرداد ۹۷ ، ۲۳:۰۴ دامنِ گلدار
سلام :) من هم نوشتم. معمولا ولی سر و ته ندارند هرچی مینویسم. امیدوارم بهتر بشه. از کار و ایده‌تون هم ممنونم.

https://tinyurl.com/y9shlj23
پاسخ:
سلام :)
مهم در قدم اول نوشتنه. اصلاً هدف از تمرین این هفته این بود که یاد بگیریم از نوشتن نترسیم.
ممنون که نوشتید.
۱۱ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۰۹ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
http://khoob1.blog.ir/post/121

فکر کنم کمتر از 500 کلمه شده! یعنی داستانک محسوب نمیشه:|
این رو بگذارید اون گوشه موشه ها از طرف شاگرد تنبل کلاس!
پاسخ:
سلام :)
ممنون که نوشتین. مهم حضوره. اغلب ما اول راهیم و فقط دوست داریم بیشتر یاد بگیریم. همین. 
۱۱ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۳۵ هلیا استاد
نوشتم سریع که بدقول نبوده باشم. عیب هاش رو کم و بیش میدونم. امیدوارم همه نادید بگیرن :))


http://h-ostad.blog.ir/1397/03/11/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF
پاسخ:
اصلاً اومدیم اینجا که ایرادا رو پیدا کنیما:d 
ممنون که نوشتین.
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۱۴ یکــ مَنــــ:)
«داستانک یا داستان کوتاه کوتاه، داستانی به نثر است که باید از داستان کوتاه جمع و جورتر و کوتاه‌تر باشد و از پانصد کلمه کمتر و از هزار و پانصد کلمه بیشتر نباشد»
از 500 کلمه کمتر نباشد؟!!!
ولی ماداستانک چند کلمه ای هم داریم

پاسخ:
این مشکل ماست که به همه شون لفظ داستان کوتاه و داستانک رو میدیم. درواقع اینا هرکدوم برای خودشون اصطلاح مشخصی داره. مثلاً short story و short short story که یکی به معنای داستان کوتاهه و یکی به معنای داستانک. این داستان‌های کوتاه کوتاه چند کلمه‌ای هم همین شکلیه. به لحاظ فنی تعریف داستانک همین چیزیه که آورده شده بود.
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۳۲ یکــ مَنــــ:)
یعنی این الان داستانک به حساب نمیاد؟
http://nevisande.kowsarblog.ir/highway-or-great-way

پاسخ:
مینیمال‌های این شکلی رو اغلب با تعداد کلمه‌هاشون مشخص می‌کنن. مثلاً داستان کوتاه 15 کلمه‌ای، یا داستان کوتاه 10 کلمه‌ای.

۱۳ خرداد ۹۷ ، ۱۹:۳۰ یکــ مَنــــ
آهان
آخه یه کارگاه داستان نویسی که شرکت کردم
همین تعریف رو داشتن از داستانک
ولی این نوشته های به اصطلاح مینیمالی رو هم داخل در حیطه داستانک میدونستن
که نکته مهم داستانک ها اون ضربه نهاییشه
مثل اون داستان کوتاه 6 کلمه ای ارنست همینگوی:
For Sale: Baby shoes, never worn
برای همین تعجب کردم
یعنی جزء داستانک ها به شمار میان ولی اسم خاص خودشون رو دارن؟
یا کلا مقوله ای جدا از مقوله داستانک ها هستن؟
پاسخ:
من این چیزی که گفتم رو طبق گفتۀ میرصادقی آوردم. به نوعی ما توی ایران همه رو داستانک یا داستان کوتاه میگیم. ولی خب بعد گویا به زیرشاخه‌های زیادی تقسیمش می‌کنیم. این حرفیه که من از کتاب و توضیحات شما متوجه شدم. اگر اشتباهه اصلاحش کنید. یا بیشتر توضیح بدید. ممنونم.
میگم حالا که شما باتجربه‌تر از ما هستین بیاین یه گوشۀ کار رو دست بگیرید که ما جوونترها هم از تجربیات تون استفاده کنیم. :)
۱۳ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۰۳ یکــ مَنــــ
برام جالب بود
حتما کتاب رو میخونم
راستش من چندان تجربه ای ندارم
فقط به نوشتن علاقه دارم واسه همین اون کارگاه رو شرکت کردم
در اولین فرصت مطالبش رو کوتاه و مفید مینویسم
امیدوارم مفید باشه واسه همه دوستان علاقه مند به نوشتن
چون مقوله داستانک خیلی جذاب و اثرگذاره
پاسخ:
کتاب ساده و خوبیه. با جزئیات و مثال‌های زیاد.
ممنونم. قطعاً مفیده :)

درمورد نظر این دوستمون منم یه چی اضافه کنم . تعریف آقا گل از داستانک یا داستان کوتاه کاملا درسته . اون داستان کوتاه از همینگوی هم درسته و درواقع سر یه کل کل که نمیشه با ۶ کلمه داستان نوشت به وجود اومده . داستان هایی اینقدر کوتاه با تعداد کلمه هاشون معرفی میشن . برای مثال جشنواره‌ای هست با عنوان داستان کوتاه سه کلمه‌ای . تعداد کلمه فقط نوع داستان و مشخص میکنه وگرنه در اصل ماجرا که داستان باید دارای شروع، اوج و پایان باشه همشون به یه شکلن
پاسخ:
بله. درسته. درکل به همۀ این موارد میگیم داستان کوتاه. برای داستان کوتاه البته تعریف‌های متفاوتی داریم. و نمیشه یک تعریف دقیق و جامع ارائه داد. 

۱۵ خرداد ۹۷ ، ۲۱:۳۲ بلوط خانوم
سلام
من هم نوشتم. گرچه دیر شد :(
این هم لینکش.
http://ragbar.blog.ir/1397/03/15/%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85
پاسخ:
سلام. :)
ایرادی نیست. به لیست اضافه می‌کنم. تمرین‌های دوم رو انجام بدید امروز فردا. 
آخر شدم 😂😂😂😂😂😂😂
پاسخ:
خیلی دیر اومدین برا این تمرین :)
تمرین شماره چهار رو اگر دوست دارید بنویسید براش.
یه خاطره از تابستان. جزئیاتش رو توی پست ببینید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی