سخن‌سرا

سخن‌سرا
طبقه بندی موضوعی

پایان بندی

سه شنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹ ق.ظ

هوالمحبوب


هر داستانی چه بلند و چه کوتاه، یک پایان دارد، پایان داستان به دو بخش تقسیم می شود، پایان خوب و پایان بد. امروز میخواهم به طور مختصر درباره ی پایان بندی داستان صحبت کنم. چیزی که اغلب ما نویسنده های تازه کار با آن مشکل داریم، یعنی داستانی را که خوب شروع می کنیم نمی توانیم به همان خوبی به پایان برسانیم.

داستان با پایان خوب به داستانی گفته می شود که شخصیت داستان به هدف یا اهدافی که در داستان برایش تعریف کرده ایم می رسد، خوش و خرم پی زندگی اش می رود. داستان های هپی اِند، بین مخاطبان حرفه ای داستان اغلب طرفداری ندارند؛ چون ذهن را به چالش نمی کشند. اما بین مخاطب عامه پر طرفدار و اغلب پرفروش هستند.

داستان با پایان بد خودش به دو بخش تقسیم می شود:

الف: پایان بدی که شخصیت داستان به هدفش نمی رسد. تمام تلاش اش را می کند، همه ی راه ها را امتحان می کند ولی در نهایت دچار یاس، ناکامی و سرخوردگی می شود. چیزی شبیه داستان آناکارنینا از تولستوی بزرگ

ب:پایان بدی که شخصیت داستان به خواسته هایش می رسد، هدف را محقق می سازد اما در قبال آن هزینه های بزرگ تری را پرداخت می کند. تصور کنید هدف قهرمان شما فتح اورست بوده، شما برایش مانع های متعددی تراشیده اید، اما در نهایت قهرمان شما قله را فتح می کند ولی در این راه بخشی از سلامتی اش را از دست می دهد مثلا پایش و یا....

پایان بد بیشتر مخاطب حرفه ای را جذب می کند، چون مخاطب حرفه ای دنبال یه چالش است، مسیر سر راست و بدون سنگلاخ و پستی و بلندی کسلش می کند.

اگر میخواهید داستان تان خوانده شود، نقد شود و مورد توجه قرار بگیرد به پایان بندی اش دقت کنید. من پایان بد را به پایان خوب ترجیح می دهم، البته این هنر شماست که چطور از پس سرنوشت قهرمان تان بر بیایید.


تکلیف: قرار بر این بود که تکلیف نگویم، اما حیفم آمد که نکته ی ظریفی را در ته این پست نگنجانم، تکلیف این هفته این است که داستان کوتاهی را بنویسید و برایش سه پایان در نظر بگیرید، پایان خوب، پایان بد نوع الف، پایان بد نوع ب، می توانید پایان بندی های مختلف را در آخر داستان تان پشت سر هم بنویسید تا مخاطبان، داستان را با پایان های مختلف مطالعه کنند و درباره ی هر کدام نظر دهند. فرصت انجام این تکلیف تا 8 شهریور است.


موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۳۰
نسرین ⠀

نظرات  (۶)

۳۰ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۴۸ علی علیزاده
سلام اگر خواستید dadnazan.blog.irرا دنبال کرده و تیبادل لینک کنیم و http://dadnazan.ir/
ببینید
پاسخ:
سلام
اینجا وبلاگ شخصی نیست دوست عزیز که بخواییم کسی رو دنبال کنیم
اتفاقا یه کتابی بود که من یه بار خوندم وقتی بچه بودم و خیلی ازش خوشم اومد. داستان های نیمه تموم داشت و اخر کتاب چند تا داستان در نظر گرفته بودن و گفته بودن با نظر خودمون، یکیشو انتخاب کنیم و در نهایت هم میتونیم نظر نویسنده رو آخر کتاب راجب پایان داستان ببینیم...
تکلیفی که دادین منو یاد اون کتاب انداخت :)
پاسخ:
چقدر خوب
پس زودتر دست به کار بشین
خیلی عالی
بنظرم پایان ب خیلی بهتره
پاسخ:
بستگی به سلیقه مخاطب داره
منم پایان ب رو ترجیح میدم
واقعا سلیقه ایه...
ولی خب پایان الف به نظرم به من بیشتر میچسبه.
چون این روزا اینقدر غم داریم که تو کتابا دنبال یه اپسیلون شادی باشیم.
پاسخ:
خب به هرحال هرکسی سلیقه‌ای داره توی پایان‌بندی و همچنین داستان نویسی. عده‌ای معتقدن باید واقعیت جامعه رو جلوی چشم خواننده آورد. بعضی‌هام با شما موافقن. منم کم و بیش با شما موافقم. :)
درود بر سخن سرا 
درود بر نسرین بانو و آقا گل 
 
آدم برفی با سه پایان بندی سبز و بنفش سرخ آمده 
آدرس : 
ghoghnoesazad.blog.ir
و سپاسگزارم از شما و آدم برفی که از روی بخشندگی همه ی داشته هایش را بخشید . 
پاسخ:
سلام.
ممونم بابت همراهی تون. 
زنده باشید و برقرار
۰۹ شهریور ۹۷ ، ۰۰:۳۸ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
سلام شبتون بخیر.
http://khoob1.blog.ir/post/142
پاسخ:
سلام ممنون از تلاشت حورای عزیزم:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی