سخن‌سرا

سخن‌سرا
طبقه بندی موضوعی

تعلیق در داستان

سه شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۵۲ ب.ظ

هوالمحبوب

 

در ابتدای این پست دوست دارم از تمام دوستان همراهی که زحمت کشیدند و در تمرین قبلی شرکت کردند تشکر کنم، حقیقتا دیدن این حرکت و تلاش برای من خیلی ارزشمند هست. امیدوارم بتونم تا آخر هفته تمرین ها رو  جمع بندی کنم.

بحث امروز مون یک بحث اساسی در حوزه ی نویسندگی است که اغلب مون باهاش آشنایی داریم. تعلیق در داستان چیزییست که باعث میشه ما کشش پیدا کنیم که یک داستان رو شروع کنیم و ادامه بدیم.

تعلیق در اصل دو نوع هست: تعلیق ذاتی و تعلیق نویسنده

ابتدا هر دو رو مختصر و مفید معرفی میکنم و بعد با چند تا مثال بحث رو روشن تر می کنم:

تعلیق ذاتی به مسائلی گفته میشه که مخاطب به طور ذاتی نسبت بهشون کشش داره، مسائل اروتیک، حوادثی نظیر بمب گذاری، ماجراهای پلیسی و جنایی و ...... یعنی نیازی نیست که نویسنده تلاش زیادی برای ایجاد تعلیق در این نوع داستان ها بکنه، چون موضوع خود داستان، به حد کافی کشش ایجاد میکنه.

تعلیق نویسنده اما به مراتب سخت تر هست. این نوع تعلیق هست که هنر نویسنده رو نشون میده و باعث میشه مخاطب یک داستان ساده با یک موضوع تکراری رو به خاطر روایت متفاوتش با اشتیاق دنبال کنه. تعلیق نویسنده اتفاقی است که در فرم ایجاد میشه و کاری به مضمون نداره.

تعلیق می تواند در هر جای داستان شروع شود، ابتدا، میانه و پایان، هرچقدر که نویسنده پیچ و تاب بیشتری به نوشته بدهد و تعلیق را پیچیده تر کند، جذابیت نوشته اش بیشتر خواهد شد. نویسنده در عین حال که مخاطب را در نظر دارد و برای ذهن او می نویسند، اما نباید اجازه دهد که خواننده دستش را بخواند، احتمال حدس زدن ادامه ی داستان، شکست تعلیق در داستان است. در تعلیق نویسنده، استفاده از نماد ها بسیار راهگشا هستند، نمادهایی که خود نویسنده می سازد تا به فراخور قصه به سراغ شان برود. نماد ها به ما کمک می کنند که به جای اشاره ی مستقیم، ذهن مخاطب را به چالش بکشیم.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که تعلیق لزوما در رخ دادن یک اتفاق ایجاد نمیشد، بلکه حتی می تواند در انتظار برای روی دادن یک اتفاق باشد.

برای اینکه ذهن تون باز تر بشه، فیلم دختری با گوشواره های مروارید رو ببینید و کتاب مردم خوب روستا از فلانری اوکانر روبخونید. تا در پست های دیگه با هم راجع بهشون بحث کنیم.

تمرین: بر اساس گفته های این پست یک داستان کوتاه بنویسید و در اون از تعلیق نویسنده استفاده کنید. داستان تون خیلی طولانی نباشه که بشه به راحتی خوند و نقد کرد. لینک داستان ها رو اینجا به اشتراک خواهیم گذاشت.


شباهنگ







 

 

موافقین ۹ مخالفین ۱ ۹۷/۰۵/۰۹
نسرین ⠀

نظرات  (۱۰)

باشه تا کی وقت هست ؟
پاسخ:
نسرین :
محدودیت زمانی نداریم😊
من چند ماه پیش یه پستی نوشته بودم، خب؟
بعد یادمه دکتر سین کامنت گذاشته بود که این پست نمونهٔ عالی تعلیقه :دی البته من نمی‌دونستم تعلیق چیه و هدفم بیشتر مخاطب‌آزاری و سر کار گذاشتن ملت بود :)))
لینکشو می‌ذارم همینجا:

http://nebula.blog.ir/post/1174/1174-سعی-نکن-به-زور-خودتو-توی-دل-کسی-جا-کنی-چون-جا-نمیشی-مچاله-میشی
پاسخ:
نسرین:)
ای جانم
مرسی
گاهی آدم ناخواسته خیلی کارهای قشنگ قشنگ میکنه گل بانو

بفرمایید :
http://alirezaahani.blog.ir/post/24
پاسخ:
نسرین:
آفرین به این سرعت عمل:)
سلام.
تازه واردم
اینم میتونه از اون تعلیق نویسنده باشه؟ 
http://ein-shin-ghaf.blog.ir/1397/04/31/Barbican


:)
پاسخ:
سلام
چشم میخونم نظر میدم
۱۰ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۰۴ عاشق مترسک
با سلام و از صمیم قلب تشکر  
 
  ارزو می کنم  بویی از داستان برده باشه   و  با ابن حال شانسم رو امتحان می کنم 

  http://everydays.blog.ir/post/16

پاسخ:
سلام
کار بسیار خوبی می کنین
۱۰ مرداد ۹۷ ، ۰۸:۵۷ یــ🦋گـ🌈 ـانـ🌞ـه
درود:)
من تمرین اول رو انجام دادم اینم ادرس متن
http://khandehkadeh.blog.ir/1397/05/09/%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%AE%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%861
پاسخ:
ممنونم
۱۰ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۳۷ مصطفی فتاحی اردکانی
لینک شباهنگ رو درست کنید
بقیه لینک ها هم اضافه کنید
ممنون
پاسخ:
لینک شباهنگ رو از دیروز چند بار عوض کردم وقتی چک میکنم درسته یه مدت بعد اینجوری میشه عجیبه واقعا!
درود بر جناب آقا گل و سخن سرا 
ققنوس آزاد با وحشت در کوچه آمدم  . 
با توجه به اینکه این داستان رو با تب لت تایپ کردم که بسیار هم دشوار بودش  . بی گمان خالی از هر گونه اشکال نیست . به هر روی بی صبرانه منتظر نقد دوستان هستم . کوچه وحشت در انتظار است و ققنوس مشتاق نظر سخن سیرا 🙄
پاسخ:
سلام
البته من جناب آقاگل  نیستم
ولی چشم
خدمت میرسم
سلام!!!!!!
لطفا متن من را هم بخوانید و اگر صلاح دانستید در پستتان لینکش را بگذارید.
http://lizard-is-writing.blog.ir/
۰۲ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۲۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)
http://khoob1.blog.ir/post/139
زمانش نامحدود بود دیگه؟ D:
پاسخ:
بله برای تو نامحدود بود :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی